سرخط خبرها

برگزاری نکوداشت استاد راشد محصل، شاهنامه پژوه معاصر، در مشهد مقدس | خردورزی وجه تمایز استاد است

  • کد خبر: ۱۷۳۵۷۸
  • ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۹
برگزاری نکوداشت استاد راشد محصل، شاهنامه پژوه معاصر، در مشهد مقدس | خردورزی وجه تمایز استاد است
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور گفت: آنچه دکتر راشد محصل را از دیگران متمایز می‌کند دستیابی به خرد و خردورزی است.

به گزارش شهرآرانیوز، محمود شالویی در مراسم نکوداشت استاد محمدرضا راشد محصل، ادیب، محقق و شاهنامه پژوه معاصر که عصر امروز، ۱۹ تیر، در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی برگزار شد، در خصوص ویژگی این استاد ادامه داد: این عقل همان عقلی است که با عشق منافاتی ندارد و پیشوای قافله است. همان عقل راهبردی است و خردی که آدمی بیش از هر چیز دیگر در زندگی به آن نیازمند است. در واقع عقلی است که قرآن برای انسان تعریف کرده و حکمتی است که بزرگان از خدا می‌خواستند تا به آن‌ها ارزانی شود و حافظ بدان افتخار می‌کند.

وی اظهار داشت: دکتر راشد محصل عمرش صرف تربیت شاگردانی ارجمند و آثاری بس ارزشمند شده است که برای همه ما می‌تواند اثری جاویدان باشد، باید چنین سیری تا ابد در جامعه خردمندانه ما استقرار داشته باشد.  

برگزاری نکوداشت استاد راشد محصل، شاهنامه پژوه معاصر در مشهد مقدس | خردورزی وجه تمایز استاد است

نکوداشت استاد، پاسداشت هویت و نوردانش است

مدیرکل اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: این نکوداشت، صرفا پاسداشت یک استاد نیست، بلکه پاسداشت هویت و ملیت، دیانت و نور دانش است که این مفاخر ادبی، چراغ راه جوانان در آینده پیش رو هستند.

محمد حسین زاده درباره دکتر محمدرضا راشد محصل بیان کرد: استاد راشد محصل یکی از پاسداران هویت ملی و ادبی ایران است و وظیفه ماست مقام این بزرگان ادبیات که سرچشمه ادب و معرفت هستند را پاس بداریم.

حسین زاده تصریح کرد: نسل جوان امروز به این چراغ‌های نورانی ادب و دانش بیش از هر زمان دیگر نیازمندند. آشنایی با مفاخر بزرگ ادبی همچون فردوسی، حافظ، سعدی و دیگر بزرگان حوزه ادبیات به واسطه بزرگتر‌هایی از جمله محصل به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود.

وی نسبت به برگزاری چنین مراسمی ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدوارم اینگونه مراسم که طریق خیر است ادامه یابد و بتوانیم مقام اساتید بزرگی که در خراسان داریم را پاس بداریم و از حضورشان قدردانی کنیم.

برگزاری نکوداشت استاد راشد محصل، شاهنامه پژوه معاصر در مشهد مقدس | خردورزی وجه تمایز استاد است

برگزاری نکوداشت‌های بهنگام سرمشقی برای طی کردن مسیر اساتید است

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در آیین نکوداشت دکتر محمدرضا راشد محصل گفت: استاد با تجربه‌ای بالغ بر ۶۰ سال تدریس، تجربیات خود را به دانشجو‌ها به خوبی منتقل کرده و رابطه‌ای صمیمی و دوستانه با آنان داشته که زبان زد همگان است.

غلامرضا حسنی بیان کرد: برگزاری این مراسم، نشان دهنده پاسداشت این بزرگان به معنای پیروی از طریقت این بزرگان است. نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی از طریق اساتید بزرگی همچون راشد محصل توانسته نسل‌ها را بازسازی کند و تجربیات خود را به آن‌ها منتقل کنند.

حسنی برگزاری نکوداشت‌های بهنگام و به موقع از اساتید و بزرگان علمی را در جامعه علمی مفید دانست و گفت: برگزاری مراسم‌هایی از این دست که مسیری را برای دانشجویان و آیندگان تعریف کند و باعث شود سرمشقی برای طی کردن مسیر این اساتید باشد، بجا و مناسب است.

دانستن، آموختن و یادگیری سه مولفه مهم در زندگی استاد است

استاد محمدرضا راشد محصل نیز با وجود اینکه ایستادن برایش سخت بود بیش از ۱۱ دقیقه روی پایش به احترام میهمانان ایستاد و ضمن تشکر از تمامی دوستان که در این مراسم حضور یافتند به طور خلاصه به زندگی اش اشاره کرد و گفت: من در روستایی به نام افضل آباد در بخش مرکزی بیرجند که دهی مغموم و خرابه بود، ولی از مادری پاک و پدری فاضل متولد شدم. روستایی که آبی شور داشت، ولی مرکزیت تمام منطقه بود چرا که نماینده حاکمیت و عالِم محل در آن سکونت داشتند؛ به عبارتی هم قانون و هم شرع در این روستا حضور داشت و دیگران برای حل مسائلشان به این روستا می‌آمدند. از میان ۸۰ نفر جمعیت این روستا، فرزندان ۵۰ نفر از ساکنان آن، علاقه‌مند به تحصیل بودند.

راشد محصل همچنین ادامه داد: دوره نوجوانی به واسطه مهاجرت به شهر بیرجند به دانستن و آموختن و یادگیری گذشت تا زمانی که به دانشسرای مقدماتی وارد شدم و ماهانه ۶۰ تومان دریافتی داشتم. در حالیکه دیگران با این پول، اشیای قیمتی می‌خریدند برای من مقدمه خرید و اجاره کتاب شد که هنوز هم این رسم در زندگی من ادامه دارد و بعد از آن به واسطه معاشرت و آموختن در محضر اساتید بزرگواری همچون احمد علی رجایی بخارایی و غلامحسین یوسفی و دیگر بزرگان حوزه ادبیات، درس صبر و پشتکار و صداقت را به یادگار گرفتم.

گذری بر زندگی استاد

دکتر محمدرضا راشد محصل، در روستای افضل آباد در دهستان فشارود بخش مرکزی بیرجند سال ۱۳۱۵ هجری شمسی متولد شد. پدر و پدربزرگش جملگی علمای دین و مورد وثوق و احترام مردم بودند.

وی پس از اتمام تحصیلات مقدماتی و دوره‌های عالی تحصیلی در سال ۱۳۵۳ مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی را گرفت. جملگی خانواده وی نیز اهل علم و ادب بودند و علاوه بر وی برادرانش دکترمحمدعلی، دکترمحمدتقی، دکترمحمدحسن و دکترجلیل راشد محصل نیز از افتخارات خاندان راشد محصل و از مفاخر علمی کشور محسوب می‌شوند.

عضویت در هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، تدریس در دانشگاه‌های تبریز، دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه بیرجند، همکاری با فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، شورای کتاب کودک، تدوین دایرة المعارف (قاموس)، مرکزخراسان شناسی، عضویت در قطب فردوسی شناسی و عضویت در هیأت مدیره فرهنگسرای فردوسی گوشه‌ای از فعالیت‌های علمی و آموزشی این استاد بزرگ است.

دکتر راشد محصل کتاب‌هایی همچون: آذرخش دیرپای سهروردی، پرتو‌هایی از قرآن و حدیث در ادب فارسی، داستان گشتاسپ در دو نگاه، شاهنامه پژوهی، خیام شناخت، عطارشناخت، از شوکتی تا دولتی، چون من در این دیار، شاهنامه جلوه گاه روح ملی، نام شناخت توصیفی منظومه‌های دینی فارسی، فرهنگ خرد در شاهنامه، گزیده حدیقه سنایی با شرح و توضیح، نشانه شناسی ادبی در کاربرد قرآن و حدیث، تاریخ فرهنگ و آموزش نوین در بیرجند، داستان گشتاسب در دو نگاه (پیکره شناسی و دریافت‌های اجتماعی) و ده‌ها مقاله علمی در حوزه‌های حماسه پژوهی، عرفان و حکمت اسلامی و ... منتشر و به علاقه‌مندان عرضه داشته است.

 

 

گزارش خطا
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->